DOKTRIN PENGASINGAN KUASA
Teori Pengasingan Kuasa yang dikemukakan oleh ahli fikir Perancis,Montesquie.
v BADAN EKSEKUTIF
v BADAN PERUNDANGAN
Bahagian pengubalan dan lulus undang-undang
Bahagian penegak,pengadil,pentafsir undang-undang demi keadilan
Kuasa hanya boleh diberi kepada satu jenis kuasa sahaja iaitu Eksekutif umpamanya tidak boleh membuat undang-undang.Perlu dipisahkan dan tidak berhubung antara satu
sama lain.Untuk mengelakkan berlakunya monopoli dan kezaliman.
TUJUAN DALAM PENGASINGAN KUASA
Ø Elak wujud komplot badan pemerintahan dengan badan lain
sama lain.Untuk mengelakkan berlakunya monopoli dan kezaliman.
TUJUAN DALAM PENGASINGAN KUASA
Ø Elak wujud komplot badan pemerintahan dengan badan lain
Ø Jamin kebebasan rakyat dan hindari bentuk kezaliman pihak pemerintah.
Ø Tidak berlaku pemusatan kuasa antara ketiga-tiga badan.
Ø Sebagai pemeriksa dan pengimbang dalam sistem pemerintahan negara.
PERINGKAT PERSEKUTUAN
v Perdana Menteri:
a. Ketua kepada sesebuah parti yang menang majoriti di dalam pilihanraya.
b. Ahli Dewan Rakyat mendapat kuasa/kerusi majoriti di dalam Parlimen yang seterusnya membentuk sebuah Kerajaan.
c. Bertanggungjawab penuh terhadap YDPA mengenai urusan pentadbiran negara.
d. Mengetuai Kabinet di dalam memimpin Kerajaan dan menjalankan urusan pentadbiran negara.
e. Membuat semua keputusan-keputusan penting yang membabitkan negara.
f. Wakil rasmi bagi rakyat Malaysia dalam hubungan luar.
JEMAAH MENTERI
Ø Membuat dasar-dasar Kerajaan.
Ø Memberi arahan bagi pelaksanaan dasar-dasar kerajaan.
Ø Bersetuju atau tidak bersetuju sesuatu undang-undang.
Ø Menyelesaikan masalah negara.
Ø Memberi keputusan-keputusan penting dalam sesuatu pekara Semua Menteri Kabinet adalah sama-sama bertanggungjawab terhadap Parlimen atas keputusan-keputusan yang dibuat oleh Parlimen.
Ø Segala perbincangan di dalam kabinet adalah rahsia dan tidak akan direkodkan.
FUNGSI KABINET
v Membuat dan mengubalkan dasar-dasar kerajaan Persekutuan.
v Memberi arahan bagi pelaksanaan dasar.
v Menentukan dasar-dasar negara.
v Mengatasi masalah kecemasan yang melibatkan negara dan rakyat.
AHLI-AHLI KABINET
v Diterajui oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.
v Setiap menteri memegang portfolio tertentu tetapi mereka sama-sama
bertanggungjawab terhadap semua keputusan kabinet.
v Sebuah jawatan kuasa dibentuk oleh kabinet yang terdiri daripada menteri-menteri
berkaitan untuk mengkaji sesuatu pekara sebelum diputuskan oleh kabinet.
a.Jawatankuasa Tetap[perjawatan dan pelaburan]
b.Jawatankuasa Khas/sementara[mengkaji keselamatan jalan raya]
v Menyuarat kabinet diadakan sekali seminggu iaitu pada setiap hari rabu secara
tertutup
v Ketua Setiausaha Negara dibenarkan menghadiri mensyuarat tersebut sebagai
Ketua Setiausaha.
KEMENTERIAN
|
v Agensi tertinggi dalam struktur pentadbiran negara
v Diketuai oleh Menteri dan dibantu oleh seorang Timbalan Menteri dan Setiausha
Parlimen
v Bertanggungjawab menggubal dasar-dasar, merancang dan menyelaraskan
perlaksanaan program-program selaras dengan kehendak Kerajaan yang memerintah
v Ketua Setiausha Negara (KSN) bertugas sebagai pentadbir utama dan penasihat
kepada PM.
v Seorang Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian dilantik sebagai pentadbir utama dan
penasihat kepada Menteri:
Penasihat kepada Menteri.
a. Melaksanakan dan membantu menggubal dasar-dasar kementerian.
b. Menjalankan segala arahan Menteri dengan bantuan kakitangan lain
KEAHLIAN
v MENTERI
Mengetuai kementerian.
v TIMBALAN MENTERI
Membantu menteri.Ada kementerian yang mempunyai lebih dari seorang Timbalan Menteri seperti Kementerian Pendidikan.
SETIAUSAHA PARLIMEN
v Dilantik oleh Perdana Menteri dikalangan ahli parlimen.
v Beliau bertanggungjawab menerangkan dasar-dasar kementerian &menjawab soalan-soalan yang akan dikemukakan di parlimen bagi pihak menteri.
SETIAUSAHA POLITIK
SETIAUSAHA POLITIK
Seorang setiausaha peribadi menteri.Akan dilantik oleh menteri sendiri.Bukan dikalangan Ahli Parlimen.
KETUA SETIAUSAHA PENTADBIRAN
v Seorang pegawai kerajaan
v Bertanggungjawab terus kepada Ketua Setiausaha Negara.
v Menyelaraskan kegiatan jabatan dan badan-badan berkanun dengan kementerian.
v Menjalankan dasar-dasar kementerian di peringkat Persekutuan,negeri dan daerah.
v Penasihat pentadbiran utama menteri.
FUNGSI KEMENTERIAN
v Merancang dan mengubalkan dasar-dasar,mengawal serta menyelaras program-program yang terletak dibawah portfolio menteri.
v Mengesan dan mengawal pelaksanaan program-program yang dijalankan oleh agensi-agensi pelaksanaan dibawah kawalannya.
PENGAUDITAN
• Juru auidit negara akan memeriksa semua akuan kerajaan pusat dan kerajaan negeri.
• Beliau kemudian akan membuat laporan di Parlimen.
Beliau juga akan membentangkan laporan kepada Yang Di Pertuan Agong.
JABATAN
• Merupakan agensi kerajaan yang terletak di bawah kementerian.
• Merupakan agensi pelaksana dasar yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
• Jabtan kerajaan yang tadik aktif dalam ekonomi tetapi lebih kepada
penguatkuasa undang-undang dan dasar.
• Perananya adalah melaksanakan pekara-pekara am yang terletak dibawah
kementerian.
• Ada yang mempunyai cawangan di setiap negeri.
• Nama jawatan yang digunakan ialah pengarah,pegawai penguatkuasa.
§ Agensi kerajaan yang terletak dibawah Kementerian dan pelaksana
dasar yang ditetapkan oleh kerajaan
§ Tidak aktif dalam ekonomi tapi lebih kepada penguatkuasa undang-undang
§ Sesetengan jabatan mempunyai cawangan di setiap negeri
§ Contoh-contoh jabatan :
Ø Jabatan Penjara
Ø Jabatan Pendaftaran Negara
Ø Jabatan Imigresen
Ø Kastam Diraja Malaysia
Ø Jabatan Pengairan dan Saliran
Ø Lembaga Hasil Dalam Negeri
Ø Jabatan Pertanian
Ø Jbatan Kebajikan Masyarakat
PERBADANAN AWAM
• Fungsi-fungsi perbadanan awam.
• Melibatkan kerajaan dalam bidang sosioekonomi yang tidak diceburi oleh sektor swasta.
• Melibatkan kerajaan dalam sektor yang tidak mampu diceburi oleh sektor swasta kerana modal yang tinggi atau pulang untung yang marginal.
• Membolehkan kerajaan menyediakan perkhimatan awam
• Menambah penglibatan bumiputera dalam bidang ekonomi.
JENIS PERBADANAN AWAM
Perbadan awam boleh dibahagi kepada dua iaitu BADAN BERKANUN dan BADAN TIDAK BERKANUN.Badan berkanun diwujudkan melalui Akta Parlimen atau Enakmen Negeri dan badan tidak berkanun didaftar dibawah Akta Syarikat dan kerajaan mempunyai kepentingan ekuiti[hak menurut keadilan]
Perbadan awam boleh dibahagi kepada dua iaitu BADAN BERKANUN dan BADAN TIDAK BERKANUN.Badan berkanun diwujudkan melalui Akta Parlimen atau Enakmen Negeri dan badan tidak berkanun didaftar dibawah Akta Syarikat dan kerajaan mempunyai kepentingan ekuiti[hak menurut keadilan]
SURUHANJAYA
CIRI-CIRI SURUHANJAYA
o Bersifat adil dan berkecuali
o Bebas dari pengaruh politik
TIDAK BOLEH MENJADI SURUHANJAYA
· Anggota kesatuan kerja atau persatuan dan badan yang bergabung dengannya.
· Mana-mana pihak berkuasa tempatan atau badan-badan
· Mana-mana ahli majlis parlimen atau ahli dewan rakyat.
· Mana-mana ahli majlis parlimen atau ahli dewan rakyat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan